2017. december 29., péntek

Zöldülésem-1. rész

Amikor Danit vártuk, sokat gondolkodtam azon, hogy hova dugjam majd a kicsikém elől a veszélyes vegyszereket, tisztító- és mosószereket. Aztán arra gondoltam, hogy a legbiztonságosabb az lenne, ha nem is használnék ilyeneket. Egy régi kollégám mesélt egyszer a mosódióról, amit a felesége használt, és arról, hogy mennyi mindent takarítanak ecettel és szódabikarbónával. Akkor nem igazán érdekelt a téma, de aztán Danival a pocakban elkezdtem böngészni az internetet. Mire Danci megszületett, már mosószódával és mosódióval mosott, ecettel öblített pihe-puha ruhácskák várták, a tisztítószereimből pedig a maradékot használtam el, és nem szándékoztam már többet venni belőlük.
Ezzel párhuzamosan egyre nagyobb hangsúlyt fektettem az egészséges étkezésre, és kezdetét vette a "zöldülés".


Jelzem, ez 5 éve volt, de még mindig nincs vége! Nem úgy megy ez, hogy egyik napról a másikra környezetbarát lesz a háztartás! Sokmindenre meg kell érni, ilyen volt nekem például a mosható pelenka, amit csak Zalánnal kezdtem használni, vele viszont már nem is volt kérdés, hogy ezt az utat választom.
Miért fontos ez nekem, miért írok erről? Elképesztő mennyiségű hulladékot termelünk, rengeteg vegyszert használunk, és rettentően sok felesleges élelmiszert vásárolunk. Olyan mértékben terheljük a Földet, amit már nem bír el sokáig. Nem tudunk mit kezdeni a hulladékkal, a sok szemét ellepi a bolygót. Az óceánok, tengerek, az erdők, minden tele van pet-palackokkal, nejlonzacskókkal, flakonokkal, pelenkákkal... Ezt mi, emberek okoztuk, és csak mi tudunk tenni azért, hogy megszűnjön ez az elképesztő hulladéktermelés. Ez a bolygó az otthonunk. Nincs másik. Ezért kellene rá sokkal jobban vigyázni! Nem dughatjuk homokba a fejünket, és gondolhatjuk, hogy a kukásautó hetente elviszi a szemetet, és ezzel vége a történetnek, probléma megoldva. Ennél tovább kell látnunk! Egyre többen látunk ennél tovább, úgyhogy biztos vagyok benne, hogy a környezetvédelembe fektetett energia nem hiábavaló! Remélem Téged is tudlak motiválni, kedves olvasóm, hogy elindulj ezen az úton! Ehhez adok most egy kis gyakorlati segítséget.
Kezdem a háztartással, egy későbbi írásban pedig a táplálkozásról lesz szó.

Takarítani (sajnos) muszáj. Nagyon sokféle tisztítószert vetetnek meg velünk a gyártók: ablakpucoló, vízkőoldó, bútorápoló, felmosószer, általános tisztító, fertőtlenítő, wc-tisztító... És ügyesen el is hitetik velünk, hogy a lakásunk csak ezektől a szerektől lesz tiszta, szép, bacimentes és illatos... A fenéket!!! Ezek egytől egyig mérgező, környezetszennyező vegyszerek. Nem mellesleg jó drágák is...
Szerencsére mindegyik helyettesíthető lebomló, környezetbarát szerekkel. Vannak különböző öko-tisztítószerek, de én az olcsóbb megoldásokat választottam. Íme, a "csodaszereim":
Ecet: Az egyik legjobb, univerzális tisztítószer, igazi Jolly Joker! Ecettel öblítem a ruháinkat, ecetet öntök a mosogatógépbe öblítő helyett, ecettel pucolom a tükröket és az ablakokat, és ecettel vízkőtlenítek. És nem, nem lesz minden ecetszagú! :)
Szódabikarbóna: Ecettel kombinálva használom, makacsabb szennyeződésekre, például a sütő tisztítására. Meghintem a szódabikarbónával, ecetet spriccelek rá, és hagyom pezsegni, dolgozni :) Akár egész éjszakára hagyhatom, reggel már csak vizes ronggyal áttörlöm és kész.
Ökoanyu tisztítószere: Nagy Réka, Ökoanyu az egyik példaképem :) Tőle tudom az általános tisztítószer receptemet, amit imádok, ezzel takarítom a fürdőszobát, a konyhapultot, étkezőasztalt. Ami kell hozzá: citromsav, vodka, teafaolaj és víz. Az arányokat megtalálod az Ökoanyu című könyvben, vagy Nagy Réka blogján :)
Mosószóda, mosódió: Velük mosok. 2-3 evőkanál mosószódát adok minden mosáshoz, a mosódióból 5-6 darabot teszek a kis vászonzsákba, és nagyjából 4 mosás után cserélem frissre.
Nátrium perkarbonát: Oxigénes fehérítő, értelemszerűen a fehér ruhák mosásához adok belőle egy kanállal.
Marhaepe szappan: A foltok előkezeléséhez használom, Vanish és társai helyett.

Ezekkel a szerekkel ki tudtam váltani minden tisztítószert. Amit még nem használok takarításhoz, az a papírtörlő. Annyira felesleges, és környezetszennyező... Helyette szuper kis takarítórongyaim vannak(Tupperware), amik örök életűek!

Nincsenek flakonok, nincsenek vegyszerek, kevesebb pénzt költök a ház tisztaságára, és kevesebb hulladékot termelek. Szuper érzés ám! :)

Legközelebb arról írok, hogyan sikerült egészséges életmódra váltani, mit (nem) eszünk/iszunk, hogyan vásárolok nejlonzacskók nélkül, és mit kezdünk a kávékapszulákkal :)

Addig is, zöldülésre fel!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Anyák Napjára

Az alábbi bejegyzést az ÉletVár Közösségi Tér zárt facebook-csoportjának írtam. Szívből jött, így hát megírom itt is, úgyis bűntudatom van ...